Zdrowy i odpowiedzialny detoks

Detoks to niby wszystkim znane pojęcie, jednak w rzeczywistości – duża część osób nie wie tego. Pojęcie detoksu mylone jest z dietą odchudzającą, czy głodówką. Tymczasem jest coś co powinno się nam kojarzyć z pewnym odpoczynkiem dla naszego układu trawiennego.

Detoks – a co to właściwie jest?

Detoks to metoda usuwania z organizmu toksyn i zbędnych produktów przemiany materii, które powodują to, że jesteśmy ociężali, zmęczeni i mamy niestrawność. Wiele osób poleca stosowanie detoksu, gdy przez ostatnie dni jedli dużo niezdrowej żywności lub po prostu zajadali się – na przykład przez święta.
Można powiedzieć, że detoks pozwala nieco odpocząć układowi trawiennemu.

Osoby regularnie odtruwające tak swój organizm twierdzą, że doskonale działa to na wątrobę. Zwłaszcza jeśli w ostatnim czasie jedliśmy dużą ilość żywności wysoko przetworzonej, spożywaliśmy alkohol czy paliliśmy papierosy. Są to bowiem trzy czynniki, które mocno oddziałują na wątrobę i zmniejszają poziom jej sprawnego funkcjonowania.
Detoksykacja ma też wyeliminować skutki uboczne nie do końca zdrowego trybu życia jak bezsenność, zaburzenia koncentracji, bóle głowy, niestrawność i ogólną apatię.

Jak wygląda detoksykacja?

Prowadząc zdrowy tryb życia – rozumiany jako świadoma i zbilansowana odpowiednio dieta, aktywność fizyczna, unikanie używek i alkoholu, picie dwóch litrów wody dziennie – pełny detoks organizmu przeprowadza się samoistnie. Organizm otrzymuje bowiem wszystko czego potrzebuje do sprawnego działania, jest ograniczona liczba szkodliwych substancji a wątroba może działać na 100%.

Jednak im bardziej nasze codzienne nawyki odbiegają od takiego obrazu i im bardziej odczuwamy negatywne skutki obciążonej wątroby, tym bardziej powinniśmy zastanowić się nad detoksem. Taka dieta odtruwająca organizm może trwać dzień, trzy dni lub tydzień. Nie należy jednak jej przedłużać.

Lepiej po skończonym detoksie zacząć wprowadzać na stałe kolejne zdrowe nawyki.

Diety detoksykacyjne

Dieta jednostronna

Jest to dieta w postaci spożywania tego samego rodzaju pożywienia przez 1-2 dni. Najczęściej poleca się jabłka, kaszę jaglaną, buraki lub kapustę. Przy takiej diecie nie można również zapomnieć o piciu dużej ilości wody – dwa litry mineralnej to minimum.

Dieta sokowa

W przeciwieństwie do większości bezpiecznych diet detoksykacyjnych ta dieta trwa dwa tygodnie. Jednak nie opiera się jedynie na sokach.
W tej diecie chodzi o wypicie przynajmniej trzy razy dziennie po pół szklanki soku z buraka, marchwi lub kiszonej kapusty, jednocześnie trzymając się zasad zdrowej diety. Tak więc rezygnujemy całkowicie z produktów wysoko przetworzonych, pieczonych i smażonych potraw, słodyczy, fast foodów, potraw ciężkostrawnych, tłustych. Zamiast tego lekkostrawne posiłki wzbogacone o świeżowyciskane soki i napary ziołowe.

Dieta warzywno-ziołowa

Praktycznie jest to dieta, którą można stosować jako nową, codzienną dietę. Opiera się na ograniczeniu produktów wysoko przetworzonych i spożywaniu więcej produktów wspierających oczyszczanie się naszego organizmu jak otręby, zielona herbata, czosnek.

Przygotowanie do diety

Dobrze jest zmienić nawyki, jednak nie można zmienić nawyków nagle. Zwłaszcza jeśli chcemy wprowadzić sobie dietę oczyszczającą jednostronną. Gwałtowne przejście na ograniczoną dietę może przynieść nam więcej szkód niż pożytku. Dlatego wcześniej trzeba się przygotować.
Jeśli nasz detoks odbywa się przez bardzo ograniczone diety wcześniej należy się przygotować. Kilka dni przed powinniśmy zacząć ograniczać swój jadłospis. Na początku rezygnujemy z produktów przetworzonych, słodyczy, słonych przekąsek i używek. Potem ograniczamy dania ciężkostrawne, czerwone mięso, tłuste ryby, wędliny, produkty zbożowe i nabiał. Zastępujemy je świeżymi i gotowanymi warzywami, owocami, świeżymi sokami i daniami lekkostrawnymi.
Następnie podobnie wychodzimy z diety detoksykacyjnej, powoli włączając kolejne produkty do diety. Choć może nie do wszystkich warto będzie wracać…